Posts tonen met het label opvoeding. Alle posts tonen
Posts tonen met het label opvoeding. Alle posts tonen

zondag 9 september 2012

De School der Dieren

Bij een medeblogster (saar en mien) vond ik deze prachtige tekst, die helemaal aansluit bij ons gevoel over het kunnen en mogen ontwikkelen van je talenten:

De School der Dieren


Op een dag kwamen de dieren uit het bos bijeen en zeiden: "Wij moeten een school stichten. Een school voor dieren om echt Dier te kunnen worden." En zij vroegen een klein groepje uit hun midden om een leerplan te maken voor de school.

De commissie ging meteen aan het werk. Het konijn stond erop dat "hardlopen" in het programma werd opgenomen. De torenvalk vond "kunstig vliegen" het belangrijkste. De karper maakte duidelijk dat "geruisloos zwemmen" erbij moest en de eekhoorn maakte zich sterk voor het onderdeel "klimmen tegen de kaarsrechte stammen van torenhoge bomen". En zo geschiedde. De school werd opengesteld. De schoolleiding zei dat de dieren zich in alle vakken moesten bekwamen om echt Dier te kunnen zijn.

Toen ging er iets verschrikkelijk fout.

Het konijntje was wereldkampioen hardlopen. Geen dier kon zo snel wegsprinten als hij. De schoolleiding vond dat het voor het konijntje belangrijk was, voor lichaam en geest, dat hij zich ook bekwaamde in het vliegen. Met zette het konijntje op een hoge tak en zei: "Vliegen, konijntje".

Het arme dier sprong, tuimelde naar beneden, brak een achterpoot en viel een gat in zijn hoofd dat nooit meer overging. Zo kwam het dat hij voor het hardlopen toch niet meer dan een 6 kreeg in plaats van een 10. Maar voor vliegen kreeg hij een 3 in plaats van een 1, want hij had het toch maar geprobeerd.

De schoolleiding was zeer tevreden.

Met open mond zagen de dieren hoe de torenvalk zijn acrobatische kunsten in de lucht vertoonde. Toch merkte de schoolleiding op, dat het voor een valk van grote waarde was als hij, net als het konijn, holen kon graven in de grond. De valk nu deed zijn uiterste best, brak echter jammer genoeg zijn snavel en kneusde zijn vleugels. Waardoor hij nauwelijks nog vliegen kon en in plaats van met een 10, met een 5 eindigde. Maar op holen graven haalde hij een 4 in plaats van een 1. En evenzo verging het alle andere dieren.

En wie haalde tenslotte de beste cijfers? Dat was de hersenloze kwal, die zwibbelend en zwabbelend alle proeven redelijk wist te doorstaan. Zijn botten breken kon hij niet - hij had er immers geen. En zo werd hij, zwibbel de zwabbel, tot beste van de klas uitgeroepen.

Bron: The animal school: the administration of the school curriculum with references to individual differences, by George H. Reavis (1938)

woensdag 8 februari 2012

Kinderen MOETEN spelen

Deze tekst las ik bij Marieke en vond hem zo toepasselijk op wat er op het moment  (en al veeeel langer) in mijn koppie omgaat. De nieuwste Educare ( www.educare.nl/gratis-proefnummer ) is binnen, een fantastisch blad over opvoeden en al lezend voel ik weer zoveel bevestiging, heerlijk gewoon! 

maandag 27 juni 2011

Meester Bert


Even geen crea, of eigenlijk een heleboel creativiteit, echte creativiteit!

Ik wil even iets delen, een mooi stukje tekst uit "De groene hemel" Kindertuinen van Bert Ydema. Bert Ydema "de groene onderwijzer" heeft bijna 40 jaar lesgegeven over de natuur op en in de kindertuinen in Amsterdam.Over Bert: Bert Ydema is de vaderfiguur die veel kinderen zich wensen. Zacht en streng tegelijk, iemand waar je je aan kunt vasthouden. Iemand die je liefde bijbrengt voor de natuur en daarmee voor het leven zelf. Streng en mild tegelijk, met oog voor detail en respect voor alles wat leeft. Hij ziet de eigenheid van kinderen en leert hun -wat misschien wel het moeilijkste is - om respectvol samen met elkaar en met de natuur te leven.
Het is belangrijk om te laten zien dat zulke mensen in het onderwijs nog altijd bestaan. Bovendien is het hoopvol, vooral in onze huidige tijden van verharding en onachtzaamheid. Mensen als meester Bert kunnen namelijk een doorslaggevende factor zijn in de ontwikkeling van een kind, domweg omdat zij kinderen een immateriƫle waarde meegeven, iets waar ze hun hele leven van kunnen profiteren.
Vorig jaar heb ik zijn documentaire gezien, zo mooi, precies hoe het hier boven beschreven staat, het heeft me echt geraakt. En..........er zijn er nog meer, van die fantastische onderwijzers, kijk hier maar eens:

Hier word ik elke dag weer blij van, ze bestaan nog, bij deze bezielde mensen wil je zijn als kind, hoe zijn? Gewoon, jezelf zijn!

In de volgende post een fragmentenfilmpje over meester Bert.

woensdag 16 maart 2011

Educare

Al een aantal jaar lees ik het tijdschrift De Educare een heel mooi blad over Holistische opvoeden.
Ik zou iedereen wel kennis willen laten maken met dit, voor mij, fantastische blad vol met heerlijke back to the children artikelen, ik lees hem elke keer met een grote glimlach. Om jullie dit ook te laten ervaren hierbij een gratis digitaal proefnummer, neem er lekker de tijd voor en dompel je onder in al dat moois!